Már az elején leszögezném, hogy a cikknek semmi köze az amerikai Tesla vállalat kínai üzeméhez, csupán az Xpeng kínai autógyártó története hasonló amerikai példaképéhez.

Az Xpeng (Xiaopeng) márka neve nem ismeretlen rendszeres olvasóink számára, hiszen már közel 2 éve is beszámoltunk az akkor még feltörekvő státuszú fiatal elektromos autó gyártóról. Az Xpeng a Xiaomi ökoszisztémában a második autógyártó. A Xiaomi “pártfogásában” közösségi finanszírozásból elindított márka felől egy ideje nem hallottunk, ez a mai napon változott meg a világsajtó számára.

A Tesla és az elektromos autók

Az elektromos autó forradalom köztudottan a Tesla márkához kötődik, ugyanis Elon Musk előtt nem igazán volt sorozat-gyártott, kifejezetten az elektromos hajtáshoz tervezett autó a piacon. Manapság, amikor már minden a globális felmelegedésről, a klímakatasztrófáról szól aktuális kérdés a zöld közlekedés. Egyre gyakrabban láthatunk a sajtóban szmogba burkolózó kínai, indiai, afganisztáni nagyvárosokat, ezért egyre sürgetőbbé vált, hogyan állíthatjuk meg Földünkön a visszafordíthatatlan klímaváltozás kártékony hatásait.

A Xiaomi célja

A Xiaomi megalakulása óta pénzt és időt nem sajnálva azon dolgozik, hogy élhetőbbé tegye nem csupán a kínai emberek már-már elviselhetetlen életét a globális felmelegedés, és a rossz levegő miatt, hanem a világ minden részén olyan termékeket kínáljon, ami segít javítani, elviselhetővé tenni életünket. Elég kapásból a légtisztítókra gondolni, de a víztisztítók, szájmaszkok is olyan termékek, melyekkel Ti is találkozhattatok már.

Bár a gyártáshoz még nem kizárólag megújuló energiát használnak, de a jövő az, hogy a lehető legzöldebb úton állítsák elő termékeik javát.

Az Xpeng háttere

Az elektromos közlekedési eszközök közül sokatok látott már Xiaomi elektromos rollert, vagy a Ninebot önegyensúlyozót, melyet mi is próbáltunk és kedvelünk. Az elektromos autó bizniszbe nagyjából 2 éve kezdett el jelentősebb összegeket invesztálni Lei Jun. Ő talán Elon Musk-hoz hasonlít leginkább, ha az élő géniuszokat nézzük.

A Xiaomi felkarolta tehát az Xpeng márkát, és anyagi támogatás, befektetők szerzése, valamint értékesítési csatornák kialakítása mellett, kutatókat és fejlesztéseit is felajánlott az új modellekhez.
A Forbes is beszámolt a friss hírről, miszerint sikerült 400 millió dollárt szereznie a gyártónak a C sorozatú tőkefinanszírozásban. Ezzel biztosítottá vált a gyártó jövője, elindulhat az előgyártás, és az értékesítés.

Az Xpeng G3 típus 2018-ban már tanulmányként bemutatkozott, erről adtunk mi is hírt korábban.

Mára két tagúra nőtt a modellpaletta, az elektromos G3 SUV mellett egy igen impozáns szedánról is lehullott a lepel tavasszal, ez a P7.

Xpeng P7 és G3

Az Xpeng márkát Kínában hajlamosak a Tesla riválisaként is emlegetni, ami pár év múlva talán igazi is lesz. A szabadalmak egy része nyilvános, akkucellát több kínai vállalat is gyárt és fejleszt, munkaerő gyárkapacitás és nyersanyag is akad bőséggel.

Az Xpeng kevésbé másol másokat, helyette inkább lázasan fejleszt, innovál. Ehhez a legújabb technikai vívmányokat alkalmazza, legyen az gesztusvezérlés, fejlesztett 360 fokos kamera-rendszer, vagy mesterséges intelligenciával kombinált személyi asszisztens, és önvezető mód. A gyártó saját operációs rendszert fejlesztett Xmart OS néven.

Ez a P7 bemutatón debütált idén áprilisban a sanghaji autókiállításon. Rendelkezik továbbá az XPILOT 3.0 nevű autonóm vezetéstechnológiával amely az ADAS rendszert veszi alapul.

Az Xpeng P7 tehát képes automatikus sávváltásra pl autópályákon, de továbbra is elvárt az aktív vezetői jelenlét, hogy bármikor be tudjon avatkozni, ha szükséges. Automatikus beparkoláshoz viszont már nem szükséges sem a kormányt forgatni, sem a pedált taposni.

Xpeng G3
A korábbi modell, a G3 SUV 12 ultrahangos érzékelővel 5 HD kamerával, és infravörös kamerával rendelkezik, továbbá egy 3D-s, a tetőn található kamerát is használ, hogy az autó környezetét láthassa bármilyen napszakban, vagy időjárási helyzetben.

Xpeng P7
A P7 modell a 12 ultrahangos érzékelő mellett már 13 kamerával rendelkezik, melyekből több a belteret, főként a vezetőt figyeli. 4 kamera ezek közül ráadásul 360 fokos.
Az autók fedélezti elektronikáját alkotja XiaoAI is. Ez a Xiaomi saját AI rendszere, ezen a téren szoros a fejlesztési együttműködés a két cég között.

Nagyjából egy év múlva tehát már megvásárolható lesz az Xpeng P7 is, reméljük az európai forgalmazásra sem kell éveket várni. Hogy a Xiaomi Kínán kívül milyen segítséget tud nyújtani az értékesítésben, az jövőre kiderülhet.

Az Xpeng márkáról még több információt a gyártó weboldalán, és YouTube csatornáján találsz.

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ