Az igazi Ninebot életérzés: Vélemény a használatról, és 3 év tapasztalata

0
3914

2019-ben már minden életérzésekről szól. A trendek, és az influenszerek döntően meghatározhatják egy adott termék népszerűséget, terelhetnek egy adott (kor)csoportot  az adott műszaki cikk, ruházat, vagy épp kozmetikai termék felé. Akár a hazai, akár a nemzetközi forgalmazók célzott marketinggel próbálják eladni termékeiket, ehhez leginkább valamely közösségi platformot használva.

Egy Ninebot-ot viszont nem elég látni, érezni kell azt az érzést, amit a használatakor átélünk (többnyire fülig érő szájjal).

Évek óta ismert a Segway, mint közlekedés eszköz, melyeket többnyire bérelhető konstrukcióban kínálnak a turistáknak. Ezek általában terepgumival, és kapaszkodóval rendelkeznek, hordozásuk nem egyszerű, és még nehezek is. Egy átlagos autóba nem tudjuk berakni, már a rövidtávú cipelése is kész gyötrelem. Ma már a rendőrség is használ átalakított változatokat – akár Budapesten is – ezeknek általában csak a működési elvük egyezik meg, ám használhatóságuk, és minőségük távol áll az eredeti Segway modellektől.

A Ninebot cég Kínában alakult, a Xiaomi ökoszisztéma részeként. Kisebb, praktikusabb önkiegyensúlyozó (scooter) eszközöket gyártott, melyeket óriási sikerrel értékesített. A Segway, mint amerikai cég ezt nem nézte jó szemmel (hiszen saját nemzetközi marketingje alig volt, a termékei pedig borsos árúak, korszerűtlenebbek, és nagyok voltak). Hosszú jogi huzavona után a Xiaomi “tett egy szívességet” a Segway tulajdonosainak, és az egyébként veszteséges céget felvásárolta. így született meg a Segway-Ninebot közös vállalat, mely rendületlenül fejleszti mind a Ninebot vonalat, mind pedig egykerekű eszközeit, rollereit, vagy épp a Drift-et (görkorcsolyához hasonlítható) a két lábunk számára független eszközét. A Ninebot vonal nemrég (2018-ban) egy mókás kiegészítővel jelentkezett, ez a GoKart Kit, melyhez egyes Ninebot-modelleket tudunk használni meghajtásra. A keret egy üléssel, kormánnyal, és további két kerékkel egészíti ki a Ninebot-ot, GoKart-szerű használatot kölcsönözve.

Na de kanyarodjunk vissza tesztünk alanyára.
A Ninebot S (Kínában Ninebot mini néven fut) ma a legolcsóbb felnőttek számára is használható önkiegyensúlyozó, mely térdkormánnyal rendelkezik. (A hoverboard “jelenséget” most azért hagynám ki, mert sem biztonságra, sem műszaki fejlettség szempontjából nem egy kategória. Mókás, ám gyakorlatilag semmire sem való “játék”)

Pár éve még én sem gondoltam, hogy valaha kipróbálok egy Segway-t, a relatíve magas súlypontom volt a legfőbb ok, melyhez sem síelős, sem gördeszkás múlt nem párosult. Ezért tartottam tőle, alaptalanul. Valószínűleg én voltam az egyetlen ember eddig, akit órákig kellett győzködni, hogy nem történhet semmi baj, a Ninebot fejlett rendszere helyettem fog egyensúlyozni. Ma már vicces (és ciki is) visszagondolni rá, most már én tanítok meg másokat, és a gyártó által megadott 3-5 perc valóban tartható. Legyen az alany középkorú, vagy óvodás, tényleg csak percek kérdése, és el tud egyedül indulni vele.

A xiaomishop.hu jóvoltából lehetőségem volt egy hosszú hétvégén kipróbálni, ezt Egerben meg is tettem. Sem a koros és repedezett, a fák gyökere által felpúposodott érsekkerti aszfalt, sem hazánk büszkesége, a térkő nem jelentett akadályt. Még a frissen átadott Egri Érseki Palota udvarán látható, egyes helyeken önálló életre kelt macskakő-szerű burkolat sem képzett akadályt (azaz voltak kiálló, mozgó kövek). Köszönöm a lehetőséget, és a kiváló toleranciát Eger! 🙂
Igen, meglepő volt, hogy senki sem kiáltott utánam, hogy zavarnám a közlekedésben, foglaltam volna a járdát (helyette utánam fordultak, egyesek le is fotóztak, akár egy hírességet), vagy a bicikliutat, és gurultam be olyan helyre, ahová esetleg nem lehetne. Bár van egy szélessége a Ninebot-nak, azért kulturáltan lehet vele közlekedni gyalogosok között, vagy épp műemlék jellegű tereken, udvarokon is. Mindez tényleg csak jólneveltség kérdése.

Ha tisztában vagytok a helyzetetekkel, és tudtok alkalmazkodni a környezetetekhez, akkor semmilyen atrocitás nem érhet.
Egyrészt nem szennyezed a környezeted, teljesen ÖKO-n közlekedsz. Nem tudsz száguldozni. Ha a 17km/h limitet eléred, a folyamatos hangjelzés nem csak Téged, de a környezeted is figyelmezteti. Ez a sebesség egyébként 4-szer gyorsabb, mint egy átlagos gyalogos tempó. Aki mögötted érkezik pl biciklisként, az a hátsó LED fényjelzésből észleli irányváltási szándékod, ha épp megállni készülsz, és egyáltalán azt, hogy előtte van egy szélesebb “jármű”.
Hol szabad/lehet vele közlekedni?
Ahol tábla ezt külön nem tiltja. A többség egyébként is a nagyobb Segway-eket tiltja, a Ninebot lényegesen kisebb jármű. Budapesten 2 kerületben van tiltás tudtommal. Egyrészt a nagy forgalom miatt, már veszélyes lenne ezzel gurulni, másrészt olyan turisták miatt, akik nem tartották be a szabályokat, nem józanul használták a bérelt eszközt, és nem részesültek megfelelő oktatásban. Reméljük a tudatos zöld gondolkodás a jövőben ezen tiltásokat is enyhíti majd. A Ninebot nem motor, de nem is kerékpár, ezért és a könnyű manőverezhetősége miatt használhatod járdás is, csak a követési távolságra, és a megfelelő sebességre kell figyelni. Én például 2-3 km/h sebességgel tudtam stabilan haladni népesebb tömegben is. Gyorsan meg tudsz állni, és még a lábadra sem lépnek rá. Csak ügyelj arra, hogy Te se gurulj más lábára! Vannak olyan helyzetek, ahol indokolt megállni, és leszállni, inkább ne kockáztass. Mindenképpen előnye az M365 rollerhez képest, hogy kis sebesség mellett is lehet irányt váltani, miközben az egyensúly megmarad. A megállás is lényegesen egyszerűbb.
A bicikliúton szintén közlekedhetsz, amennyiben a gyalogos forgalom nem engedi meg a párhuzamosan futó járdán. itt viszont érdemes egy tempót felvenni (14-17 km/h), hogy a bicikliseket ne akadályozd. Érdemes körültekintően gurulni, alaposan szétnézni egy irányváltás, vagy lassítás előtt. Azon agresszív kerékpárosokat, akik egy Ninebot-ost leordítanak, mélyen elítélem. Nyilván kulturáltan kell közlekedni, de a tolerancia itt is olyan fontos, mint autót vezetve (miközben írom ezt a sort , épp egy motoros gondolta úgy az utcán, neki szabad a gázkart kicsit erősebben is meghúzni egy lakóövezetben…).

Miért jobb szerintem (is) a Ninebot, mint az M365 roller?

Ahogy Zsuzsa a riportban Kristóf kollégának el is mondta, szabad mindkét keze, teljesen más (felszabadult érzés) a közlekedés. A rollerrel nem tudsz egy helyben állni. Ha elindulsz, be kell löknöd magad. Kell egy utazósebesség, hogy a manőverezés stabil legyen, és kell egy fékút, valamint egy lábletétel egy hirtelen megálláshoz. A Ninebot eleve nem a 24-25km/h sebességre, pláne nem a hekkelt 30km/h sebességre van kitalálva.
Kevésbé haladós, ugyanakkor jobban elviseli az úthibákat.
Az M365 elektromos rollert is próbáltam. Más azzal gurulni, nekem nem ad olyan pluszt vagy biztonságérzetet, hiába ott a kormányrúd.
Kevesebb macera van a Ninebot tulajdonosnak. Letörlöd a port (ha fehéret használsz, esetleg a cipőtalp guminyomát), ellenőrzöd a guminyomást, és ügyelsz a töltöttségre. Időnként ellenőrzöd a térdkormány rögzítését, nem lazultak-e fel a csavarok.
A roller esetén a tárcsaféket már első használatkor meg kell nézni, beállítani. Ha kicsit is puhább a kerék, szinte biztos a defekt. A kormányoszlop rögzítője további gyenge pontja a konstrukciónak, hiszen a kerékcsapágy együttesen  elbír 100kg feletti utast is, de egy padka, vagy vészfékezés esetén a kormányrudat  akkora terhelés érheti, ami miatt deformálódhat, a csatlakozási ponton eltörhet. Ezt a gyakori ellenőrzéssel (csavarok meghúzásával) meg lehet előzni, de ha a Pesti utakat nézzük, nehéz ennyire vigyázni rá.
Mindkét eszköznél ajánlott a védőfelszerelés (sisak, térd és könyökvédő, kesztyű) használata!
Egy esetleges esés következtében (amennyiben azt nem a motor, vagy az elektronika meghibásodása okozza) egy rolleren sokkal nagyobb kár keletkezik – illetve mivel gyorsabban tudsz vele menni – benned is. A kormányrúd, a lámpák, a felső kijelző, a kerék felfüggesztése, a sárvédő mind tudnak sérülni. Ezzel szemben, ha a Ninebot-nál Te hibázol, és leesel, a Ninebot jó eséllyel állva marad, nem dől el, és magától megáll. A térdkormány tetején lévő szivacsos gumis fogantyú nagyszerű védelmet nyúlt, akár hátra, akár előre dőlne el. Jóval kisebb eséllyel ázik be a Ninebot (nagyobb a hasmagasság is és ott ez IP védelem), a gondozásmentes motorfék miatt pedig sosem lesz gond a megállással (nincs tárcsafék, sem cserélendő betétek).
Bár nem szabályos, a Ninebot-on álló helyzetben, vagy kis sebesség mellett is tudsz telefonálni. Szigorúan autós forgalomtól elzárt területen, 2-5 km/h sebesség mellett, fülhallgató használatának mellőzésével!
A murva, a puhább talaj, a füves pálya sem jelent leküzdhetetlen akadályt, a nagyobb kerekek (ezzel együtt a nagyobb és szélesebb gumifelület), és az elektromos motor nyomatékának köszönhetően.
Szállítása is némileg egyszerűbb, hiszen a Ninebot-ot nem kell összecsukni, csak eldöntve (esetleg kikötve) az autó csomagtartójába berakni. Egy 500 literes csomagtérben kb 3 Ninebot fér el úgy, hogy egymást nem “zavarják”. A nagyobb kerekek, és a szélesebb kialakítás miatt kézben már kevésbé kényelmes cipelni, de a női praktika (kampó) mindenre talál megoldást. Akár még úgy is, hogy nem kell a bolt kerékpártárolójához lakatolni.
Mindkét eszköznem megvan a saját felhasználó köre, viszont a Ninebot esetén sokkal szkeptikusabbak az emberek.
Sokan az árán hőbörögnek, hogy ennyi pénzért motort lehet venni. Igen, használtan, amit tankolni kell, a konstrukció miatt sokkal több karbantartást igényel, hangos, büdös, nyáron még forrósodik is… Ráadásul egy motorral kizárólag közúton közlekedhetsz, köbcentis bontásban leghamarabb 14 éves kortól.
A Ninebot-ra rokonom 4 éves kislánya is gond nélkül felszállt, és tudta használni is, igaz rövid lábai miatt a kormányzás nem volt egyszerű.
Felső-csoportos óvodás kortól már használható, kisiskolás pedig már nyugodtan tudja használni akár iskolába járni is. Az applikációban sebességlimitet is beállíthatunk, amit jelszóval tudunk védeni, így a gyerkőc nem tud “száguldozni”. Az alkalmazás egyébként Bluetooth segítségével mutatja az aktuális sebességet, a megtehető távolságot, az akku töltöttségét, kalibráljatjuk a giroszkópot, a BT távirányítást, és annak max. sebességét. Lehetőség van zárolni is az eszközt, így illetéktelen lábak alatt hangjelzéssel riaszt, valamint letiltja a kormányt (irányváltást), és a sebességet is minimásra állítja.
A fiatalok, és a hölgyek pedig előszeretettel szabják testre az RGB hátsó LED lámpa színét, ahol több profilt is létre lehet hozni, egy-vagy többszínű villogással. Az első lámpa fényérzékelős, teljes sötétben is elegendő megvilágítást nyújt a biztonságos használathoz.
Árban egyébként megegyezik az M 365 rollerrel, azaz 129.990 Ft, melyhez 2 éves magyar garanciát biztosít a xiaomishop. Amennyiben előre utalással rendeled, 3% kedvezményt, ingyenes postát, és plusz 6 hónap garanciát adnak.
Tekintve, hogy Zsuzsának a 3 év alatt még csak gumit sem kellett, hogy cseréljen, ez egy elég jó beruházás, nem gondoljátok? 🙂

Amennyiben megtetszett, itt rendelheted meg 2-3 munkanapos kiszállítással.

 

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ