Nem is olyan rég, szeptember közepén adtuk hírül, hogy a Xiaomi globális partnereknek rendezett Xiaomi 2017 Global Partners Conference eseményen látta vendégül a jövőbeli partnereit. Ezen a konferencián hazánk is képviseltette magát, két hazai és nemzetközi konzorcium, az Ingram Micro és a WayteQ Europe.

A napokban a WayteQ Europe-nál jártunk Budapesten egy kis kötetlen beszélgetésre a hazai Xiaomi közösségről, a jelenlegi helyzetről és a jövőről. a WayteQ színeiben személyesen fogadott Bánás Kornél és Bánfi Péter a WayteQ főhadiszállásán, Budapesten a Gubacsi úton.

A konferencia lebonyolítása Wang Xiang vezetésével történt, de Lei Jun is kivette részét és találkozott a meghívott delegációkkal. Az esemény fő vezérvonala az európai tagállamok vezető beszállítóinak megismertetése a Xiaomi export rendszerével és ismerkedés az anyacég globális exportért felelős kollégáival.

Középen Wang Xiang kék ingben, mellette balra Bánás Kornél, jobbra Bánfi Péter riportalanyaink a WayteQ oszlopos tagjai, közvetlen Xiaomi partnerek.

Nem ismeretlenként találkoztunk és nem először. Eddig is jó kapcsolatot ápoltunk, mint piacteremtő partnerek, 2013-ban a nagyközönség is megismerhette Pétert, akkor ő képviselte a céget az első MIUI Magyarország találkozón.

Először arról kérdeztem őket, hogy mióta tart és jelenleg hol a nemzetközi terjeszkedés, hazánkban jelenleg kik milyen szerepet tölt be a Xiaomi partnereként. Mint elmondták és fentebb is megírtuk, hivatalos forgalmazói szerződést hazánkban ez a kettő cég írt alá az anyavállalattal. Ami annyit tesz, hogy az általuk behozott Xiaomi termékek közvetlen a Xiaomi raktárából érkeznek és viszonteladókon keresztül jut el a végfelhasználókhoz. Már nem újdonság az üzletek polcain megtalálható Xiaomi telefonok, eddig is aki tudta behozta, vagy behozatta más importőrrel, de az biza nem hivatalos forrás, attól függetlenül, hogy a terheket megfizették és magyar garanciát vállaltak rá. Mert ez kötelező. Na de alkatrész ügyben már kérdéses volt, hogy ki honnan jut hozzá. Tudjuk, tudjuk, GB, Ali, stb. oldalakról ócón hozzá lehet jutni, de sajnos többnyire nem gyári alkatrészek azok, hanem utángyártottak. Ennek a szerződésnek az egyik nagy előnye az alkatrészellátás és pótlás, ami így 100% gyárit jelent. Ami eddig kint volt, amit be mertek vállalni az üzletek igen csak kevés volt, a sok egyéb, nem telefon termékek csak olyan webáruházakban jelentek meg, amelyeknek eredete nem meghatározható, kis értékű vagy eleve közvetítő oldalon értékesítettek (Teszvesz, jófogás, stb.). Ezentúl mind a két disztribútor által szinte minden behozható, aminek van értelme, amihez vagy nem kell alkalmazás, vagy már elérhető legalább angol nyelven, de legfőképp magyarul.

Jelenleg a helyzet nem változott és idén még ne is várjunk óriási előrelépést, hisz kis lépésekben de jó úton halad a Xiaomi. Idén már van két hivatalos beszállítónk, talán jövőre tovább lépnek… na de ne szaladjunk ennyire előre. A jövő termékeivel kapcsolatban egy nagyon jó hírt hallottunk, a következő telefonok és/vagy ketyerék előbb, utóbb kapnak globális támogatást, tehát ha kijön pl. a Xiaomi Redmi 5 és Note 5, azok a kínai nagy durranás után 1-3 hónappal megérnek a globális kiszolgálásra, kapnak B20-at és Global rendszert. Ugyan így a főbb vezérvonal az okos otthon eszközei is. 2018 első negyedévében ugyan is lehet számítani a Mi Home rendszer globalizálására. Reméljük az összes kiegészítő megkapja a támogatást és a Crowdin felületén a MIUI csapata neki láthat a munkának, hogy végre ne mókolva kelljen élveznünk a technikai újdonságokat magyar nyelven.

A munka óriási, nem beszélve a felelősségről. Kornél elmondta, hogy működik a Xiaomi üzleti partner világa, hát nem kis fába vágták a fejszéjüket. Most itt nem taglalnám, nem is lehet, hisz ez minden belső infó. Ilyen követelményeknek megfelelni nehéz feladat lesz, de hát ezt valakinek vállalnia kell, hogy a magyar rajongói tábor Xiaomi éhségét kielégítse.

Ha valakinek nem ez a kedvenc beszerzési formája, vagy üzlete, nem kell félni, senki nem fog bezárni, árverseny már most is van, mindenki csak a vásárlókért tesz meg mindent. De a következő évben már találkozhattok a legnagyobb üzletek polcain több Xiaomi termékkel, kedvezményekkel, akciókkal és a Mobil szolgáltatók is kezdik belátni, hogy bizony ez még egy nagy piaci rés, amit a Telenor elsőként próbál meglovagolni. Jövőre a többi szolgáltató is felszáll a nagy Xiaomi hajóra és akár 0Ft kezdőrészlettel, de annál nagyobb havidíjjal kínálja a jobbnál jobb Xiaomi telókat és kiegészítőket.

Térjünk a lényegre. Mikor lesz Mi Store Magyarországon? A jelenlegi állás szerint idén biztos nem. Mivel a Xiaomi cég nem tervez még hivatalos megjelenést az országban, így addig csak arra számíthatunk, hogy egy magyar vállalkozó nyit üzletet valamelyik bevásárló központban. Az pedig eleve halálra van ítélve. Egy márkával nem lehet fenntartani egy ilyen kiadású üzletet, ha az anyacég nem támogatja. Aki kicsit is konyít a mobilpiachoz és látja a hazánkban uralkodó márkákat, olyan bevételt nem termelne egymaga a Xiaomi, ami fedezné a bérleti díjakat, béreket, marketing költségeket, stb. Nem az első bolt lenne, ami egy hamar csődbe menne, láttunk már ilyet. Magyarország még nem érett meg erre. Jövőre erre visszatérünk, ha még nagyobb tábora lesz a márkának és az új készülékek megjelenése olyan vásárlóerőt generál, ami miatt az offline értékesítésben lát majd valaki lehetőséget. Addig maradnak az online felületek.